Säkerhet

Säkerhetsträff 2019-11-02

Tack till de medlemmar som medverkade i mötet. Material från mötet finns här.
Fokus denna gång var landningar och omdrag. Vi fortsatt också lite på temat från tidigare möte om attityder. Kolla gärna filmerna som finns länkade i materialet. Öva också på sången som finns i en av filmerna 🙂

Säkerhetsträff 2019-05-21

Tack alla medlemmar som medverkade i mötet. Vi diskuterade planering inför flygning, landningar under olika förhållanden och flygning i kontrollerat luftrum.
Material från mötet finns på denna länk.

Säkerhetsträff 2018-11-14

Tack till de medlemmar som hade möjlighet att medverka i mötet. Många tänkvärda reflektioner och synpunkter ventilerades. Hela materialet som till mesta delen hämtas från Norge finns på denna länk. Gör gärna det norska testet som finns länkat i materialet. Se upp med de dåliga attityderna och flyg säkert!

Säkerhetsträff 2017-10-18

Tack alla medlemmar som kunde deltaga och bidrog till ett riktigt bra möte. Ju fler erfarenheter, vinklingar och funderingar som kommer upp desto bättre blir denna typ av möten.
Riktigt bra denna gång!
Ni som inte kunde medverka får studera materialet på egen hand. Samtliga uppmanas träna extra mycket på olika typer av landningar. De flesta haverier inträffar vid landning vilket även tycks vara fallet i vår flygklubb.
Huvudtemat i materialet är landningar och mycket är hämtat från H50P-materialet. Länk till det finns på hemsidan och Transportstyrelsen har allt material på sin hemsida under ”Privatflygarens Drifthandbok”. Rekommenderas!
Vi kollade på häftena 7 och 10 som blandades med olika händelser i vår klubb. Hela materialet finns HÄR.

Säkerhetsseminarium 2015-04-11

Ni (alla) som inte kunde medverka vid säsongs-kick-off-en’s säkerhetsgenomgång i lördags kan studera den tilltänkta dragningen här. Budskapet var att det är mänskligt att fela men med noggranna förberedelser och ordentlig planering kan man reducera risken för att något dåligt händer. H50P-kompendiet PÅ MARKEN är viktigt att komma ihåg/repetera. Ta aldrig några onödiga risker vid flygning!

Säkerhetsseminarium 2012-06-02

Ni som inte kunde medverka kan ta del av KFK-haverier och ESVQ/KFK-händelser genom tiderna i denna PDF. Seminariet avhandlade också de två H50P-kompendierna Omdrag och Sidvind. Läs och begrunda!

Haveriet med Ransen